Kuka tahansa nyt kirjoittaa osaa! – Miksi maksaa siitä, että joku toinen kirjoittaa puolestasi?
Sinulla on upeat nettisivut! Kuvat ovat maagisia ja tyyli sivustollasi on persoonallinen. Siellä on paljon tarpeellista tietoa ja tiedät mitä myyt.
Mutta sydämessäsi tunnet, että jotain silti puuttuu.
Et ehkä edes täsmällisesti osaa määritellä, mikä on se jokin puuttuva seikka.
Tekstisi olet kirjoittanut itse. Tietysti, sillä eihän kukaan muu tiedä mitä ajattelet. Osaat kirjoittaa, mutta toisaalta osaat ottaa myös valokuvia. Kaikkihan osaavat!
Vai osaavatko?
Nettisivuilla on useita tärkeitä elementtejä, sivuston rakenne, kuvat, fontit, asettelu, navigaatio jne. Ostat nettisivujen laadinnan ammattilaiselta, samaten valokuvat tilaat ammattilaisvalokuvaajalta tai lataat ne kuvapankista, mutta kirjoitat kaiken itse.
Käymme kampaajalla, luotamme lentokapteeniin, mutta sinnikkäästi pidämme sormemme näppäimistöllä.
Ja sitten me näpytämme. Ja näppäilemme. Painamme deleteä kunnes sivu on jälleen tyhjä. Ja aloitamme alusta, koska tuntuu että koskaan sanat eivät täysin voi kuvata sitä, mitä haluamme ilmaista.
Tunnetta teksteihisi
Uskon tietäväni, mitä kaipaat sivustollesi ja teksteihisi.
Tunnetta.
Kaipaat nettisivuillesi lisää tunnetta. Olenko oikeassa? Unelmasi on auttaa ihmisiä ja teet sitä täydellä sydämellä. Haluaisit että tämä intohimo tihkuisi sivustollesi tekstien myötä.
Tekstin tarkoitus yrityksesi nettisivuilla on se, että lukijasta tulee asiakkaasi, eli että hän ostaisi tai tilaisi palvelun sinulta. Tällöin ei ole yhdentekevää, miten asia esitetään.
Haluatko tekstit jotka herättävät lukijassa tunteita? Sellaiset joiden avulla hän muistaa sinut, kun on aika tehdä lopullinen ostopäätös?
Faktoista tunteisiin
Minä tarvitsen sinulta faktoja kirjoittamiseni pohjaksi. Kun saan sinulta kaikki tarpeelliset tiedot käsillä olevasta asiasta, niin pystyn muokkaamaan siitä kirjoituksen, jossa lukijasta tuntuu että siinä puhutaan juuri hänelle.
Kun saan eteeni tällaisen tekstin muokattavaksi, havaitsen usein, että sen on kirjoittanut osaava kirjoittaja. Teksti etenee sujuvasti, siinä kerrotaan riittävästi tietoa ja kirjoittajan persoona näkyy tekstissä. Se on hieno teksti ja kävisi sellaisenaan nettisivulle, mutta usein siitä puuttuu tärkeä näkökulma.
Tällaisessa tekstissä nimittäin useimmiten puhuu yrittäjä tai palvelun tarjoaja omasta näkökulmastaan. Hän kuvailee omaa palveluaan omasta näkövinkkelistään, kun taas nettisivulle tuleva lukija haluaa tulla puhutelluksi henkilökohtaisesti.
Kun minä saan tekstin käsiini, pystyn ulkopuolisena tekstiasiantuntijana havaitsemaan, millaisia tunteita tekstissä tulee herättää, että lukija kokee, että tekstissä puhutaan juuri hänelle.
Tekstillä tuloksiin
Sivustollesi tulevalla kävijällä on jokin syy tulla sinne. Hän kaipaa jotain, hän haluaa jotain, häneltä puuttuu jotain. Kun nämä tunnetilat ja motiivit havaitaan etukäteen ja tekstissä otetaan ne huomioon, on teksti puhuttelevaa.
Tekstin tulee virrata siten, että lukija kokee, että siinä puhutaan juuri hänelle.
Sivustollasi voi olla upeat valokuvat ja kaunis graafinen ulkoasu, mutta se mikä myy on teksti.
Kun teksti puhuu ihmiselle, tulee satunnaisesta selaajasta asiakkaasi.