Kirjoitatko itse verkkosivujesi tekstit? Näissä kohdissa ammattilainen säästää sinulta aikaa – ja tuo tuloksia

Moni asiantuntija tai palveluyrittäjä kirjoittaa verkkosivujensa tekstit itse. Se on järkevää – sinä tunnet palvelusi, asiakkaasi ja oma äänesi kuuluu parhaiten sinun näppäimistöltäsi. Mutta vaikka kirjoitat sujuvasti, voi silti olla, että tekstit eivät toimi verkossa toivotulla tavalla.

Miksi? Koska verkkoteksti ei ole pelkkää kirjoittamista. Se on rakenteiden, tavoitteiden ja näkyvyyden hallintaa. Ja juuri tässä kohtaa moni hyvä kirjoittaja hyötyisi asiantuntijan tuesta.

Verkkoteksti ei ole vain tekstiä – se on osa palvelupolkua

Kun asiakas lukee verkkotekstiäsi, hän on keskellä digitaalista palvelupolkua. Hän on tullut sinne jostain – ehkä Googlen hakutuloksista, sosiaalisesta mediasta tai uutiskirjeestä. Ja hän on matkalla jonnekin – kohti yhteydenottoa, ostoa tai syvempää ymmärrystä.

Hyvä teksti ei siis vain kerro. Se ohjaa, vakuuttaa ja aktivoi. Se rakentaa luottamusta, mutta myös antaa selkeitä vihjeitä siitä, mitä seuraavaksi tapahtuu. Jos rakenteet tai toimintakehotteet puuttuvat, asiakas voi jäädä epätietoisuuteen – ja poistua.

Miten tekstistä tehdään toimiva? Näin sen tuotteistaminen toimii:

  1. Konteksti haltuun: Mistä asiakas saapuu tekstin pariin? Hakukone? Some? Verkkosivujen etusivu?
  2. Houkutteleva alku: Puhuttele suoraan ja jatka siitä, mitä otsikko tai hakutulos lupasi.
  3. Selkeä rakenne: Väliotsikot, napakat kappaleet ja helppolukuinen ulkoasu.
  4. Tunnetaso ja sävy: Osoita ymmärrystä, puhu asiakkaan kielellä ja rakenna luottamusta.
  5. Toimintakehote: Kerro mitä haluat asiakkaan tekevän seuraavaksi – ja miksi juuri nyt.

Entä jos nämä jäävät puuttumaan?

Silloin käy helposti näin:

  • Asiakas ei ymmärrä mitä tarjotaan – tai miksi se on hänelle hyödyllistä.
  • Hakukone ei nosta sivuasi näkyviin, koska teksti ei vastaa haettuun kysymykseen tai ole rakenteeltaan selkeä.
  • Tekoäly ei osaa hyödyntää sisältöäsi esimerkiksi hakunostoissa tai automaattisissa vastauksissa.

Teksti voi näyttää hyvältä – mutta ei johda mihinkään.

Timanttinenkin teksti kaipaa jalostusta

Olet ehkä kirjoittanut jo todella hyvän tekstin. Siinä on fiilis ja asiantuntemus kohdillaan. Silti se voi tarvita toisen silmäparin kirkastamaan tavoitetta, jäsentämään rakennetta, hiomaan väliotsikot, parantamaan hakukoneystävällisyyttä ja lisäämään toimivat palvelupolut.

Tämä ei poista sinun ääntäsi – se kirkastaa sen.

Tarvitsetko apua tekstiesi kirkastamiseen?

Jos kirjoitat tekstit itse mutta kaipaat apua niiden jäsentämisessä, hiomisessa tai hakukoneoptimoinnissa, me voimme auttaa.

Voimme käydä kanssasi läpi:

  • Onko tekstin rakenne toimiva?
  • Löytyvätkö oikeat hakusanat oikeista kohdista?
  • Ovatko metatekstit kunnossa?
  • Onko toimintakehote selkeä ja oikea-aikainen?
  • Vievätkö tekstit asiakasta eteenpäin vai jääkö polku katkolle?

Ota yhteyttä, niin katsotaan yhdessä, miten tekstisi saadaan toimimaan verkossa vielä paremmin.

Samankaltaiset artikkelit